Jak wybrać Agencję Rekrutacyjną?
W Twojej firmie pojawił się nowy wakat? Kolega z Działu Analiz awansował i musisz znaleźć pracownika na jego miejsce? Ktoś z Księgowości wziął długoterminowy urlop i potrzebujesz zastępstwa? Zapełnienie wakatu to ciężki kawałek chleba, dlatego w takich sytuacjach warto rozważyć skorzystanie z usług profesjonalnej Agencji Rekrutacyjnej. Znalezienie takiej agencji nie będzie problemem, ich liczba w Polsce ciągle wzrasta. Firmy dostrzegają jak trudno jest znaleźć właściwe osoby na określone stanowiska, stąd proces rekrutacji coraz częściej oddają w ręce specjalistów.
Jak jednak wybrać tę najlepszą? Która z Agencji będzie świadczyła usługi na naprawdę wysokim poziomie oraz, co najważniejsze, która znajdzie dla Ciebie idealnego Kandydata? Wybierając Agencję Rekrutacyjną warto zwrócić uwagę na kilka okoliczności – podpowiadamy na które.
Historia Agencji Rekrutacyjnej
Jak więc wśród tylu firm wybrać tę, która ma bogate doświadczenie i poradzi sobie z naszym procesem? Agencja rekrutacyjna z długoletnim stażem wydaje się być dobrą odpowiedzią. Na pewno będzie mogła pochwalić się niemałym portfolio z przeprowadzonych już procesów. Co za tym idzie, pracujący tam konsultanci już nie raz, nie dwa mieli okazję stawiać czoła wielu różnym wyzwaniom. Dla przykładu, dla doświadczonej Agencji rynek pracownika, z którym obecnie muszą się mierzyć pracodawcy, nie będzie przeszkodą w znalezieniu dla Nas odpowiedniego Kandydata, w ustalonym terminie. Czy tak samo sprawnie poradziłaby sobie zupełnie nowo powstała Agencja, która nie miała jeszcze możliwości mierzyć się z kryzysami na rynku pracy? Niekoniecznie.
Opinie Partnerów Biznesowych
Zwłaszcza Agencje z bogatym stażem nie powinny mieć problemu z przedstawieniem Ci referencji zdobytych od poprzednich klientów. Zawsze warto o nie poprosić. Takie portfolio to przecież wizytówka firmy. To właśnie na jego podstawie będziesz mógł sprawdzić czy dana Agencja ma doświadczenie w branży, w której aktualnie poszukujesz pracownika, czy zrealizowała już, i z jakim skutkiem, projekt podobny do Twojego oraz jak bardzo ze współpracy byli zadowoleni poprzedni klienci. Możesz też iść o krok dalej i o referencje poprosić Konsultanta, który będzie prowadził Twój projekt i tak jak w przypadku całej Agencji sprawdzić, jakie ma doświadczenie zawodowe.
Doświadczenie Konsultantów i Trenerów
Jak zostało wspomniane, warto prześwietlić doświadczenie pracowników danej Agencji. Ważną informacją jest fakt, jak długo pracują w obecnej firmie (powie Ci to dużo o wskaźniku retencji pracowników w Agencji), gdzie zdobywali wcześniejsze doświadczenie zawodowe oraz jak wyglądała ścieżka ich kariery, z jakimi branżami i projektami mieli do czynienia, z jakimi Klientami współpracowali czy jakie referencje wystawili im poprzedni Pracodawcy. Te wszystkie informacje łatwo znaleźć na profilu Linkedin. Warto również zwrócić uwagę na liczbę kontaktów, jaką Konsultanci posiadają w swojej sieci – dzięki temu będziesz mógł ocenić do jak dużej ilości osób będą w stanie dotrzeć za pośrednictwem tego portalu. Logicznym jest, że bogate doświadczenie Konsultanta pozytywnie wpłynie na prowadzony przez niego proces rekrutacyjny. I odwrotnie – niedoświadczeni pracownicy i duża rotacja w firmie mogą wpływać na brak jasno określonego standardu rekrutacji, a w konsekwencji, na brak profesjonalizmu ze strony Agencji.
Aby zobrazować różnicę między doświadczonym, a niedoświadczonym Rekruterem możemy się posłużyć następującym przykładem. Rzetelny Konsultant, aby z sukcesem zrealizować projekt, musi dogłębnie poznać Twoje potrzeby i Twoją firmę. Powinien dopytać Cię nie tylko o wymagania, jakie stawiasz Kandydatowi, ale również o całą strukturę organizacji i o to, gdzie dane stanowisko jest w niej usytuowane, o misję i wizję Twojej firmy, o wartości, jakimi się kierujecie. Często Rekruter chce również porozmawiać z którymś z Twoich obecnych pracowników, tak aby poznać firmę „od środka” i móc przekazać potencjalnym Kandydatom wiarygodne informacje o Twojej organizacji. Jeśli natomiast Konsultant poprosi Cię tylko o wymagania i zakres obowiązków osoby, którą ma dla Ciebie zrekrutować, możesz czuć się zaniepokojony.
Wielkość Agencji
Czy lepsza jest mała, kameralna Agencja czy duża, międzynarodowa korporacja? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Zależy to bowiem przede wszystkim od projektu, jaki aktualnie mamy do zrealizowania. Jeśli musisz zatrudnić stu pracowników Call Center, wybór małej Agencji może być obarczony ryzykiem niewystarczającej ilości pracowników oraz brakiem doświadczenia w rekrutacjach masowych. Jeśli jednak poszukujemy jednego Kandydata na konkretne stanowisko warto rozważyć mniejszą Agencję, która np. specjalizuje się w rekrutacjach do branży, w której aktualnie posiadasz wakat. Mniejsza firma powinna zapewnić Ci wysoki standard obsługi klienta, szybko odpowiadać na Twoje potrzeby i charakteryzować się działaniami o charakterze jakościowym.
Spotkanie face to face
Mimo tego, że coraz więcej rzeczy jesteśmy w stanie rozwiązać online, to w przypadku wyboru Agencji Rekrutacyjnej warto poświęcić czas na spotkanie. Spotkanie to zawsze możliwość zadania wszystkich nurtujących nas pytań, a także poznania Konsultanta, który będzie prowadził dla Ciebie rekrutację. Podczas spotkania warto zwrócić uwagę na to, jakie pytania padają ze strony pracowników Agencji. Czy starają się poznać Twoją firmę i wartości, jakimi się kierujesz. To dobry moment na sprawdzenie doświadczenia Agencji w prowadzeniu projektów podobnych do Twojego. Spotkanie z dobrze przeprowadzonym, pogłębionym wywiadem pozwoli Ci zminimalizować ryzyko wyboru nieodpowiedniej Agencji Rekrutacyjnej.