Oprogramowanie ERP dla sklepów
Sektor handlu detalicznego szczególnie mocno odczuł skutki pandemii Corony i związanych z nią ograniczeń. Dotyczy to stacjonarnego handlu detalicznego, który musiał pozostać częściowo całkowicie zamknięty z nielicznymi, nielicznymi wyjątkami dotyczącymi towarów pierwszej potrzeby. Z drugiej strony, handel internetowy (e-commerce) rozkwitł bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Ale jeszcze przed pandemią widać było wyraźny trend w kierunku e-commerce. Jak odpowiednie oprogramowanie ERP dla handlu detalicznego może pomóc właścicielom gruntów w niepewnych czasach będzie zatem omówione bardziej szczegółowo poniżej.
Branża w centrum uwagi: E-commerce zagraża sklepom
W trakcie cyfryzacji coraz więcej osób korzysta z marketów internetowych i tym podobnych, aby zamówić potrzebne im produkty z zacisza własnych czterech ścian. W rezultacie udział obrotów generowanych przez e-handel w sektorze handlu detalicznego w ostatnich latach systematycznie wzrasta. W Coronie roku 2020 firmy detaliczne wygenerowały około 16 procent swojej całkowitej sprzedaży online. Udział online w 2020 roku wzrósł więc mocniej niż w poprzednich latach.
Digitalizacja jako szansa
Aby nie przegapić łodzi jako stacjonarny sprzedawca, tym bardziej ważne jest wprowadzenie cyfryzacji do własnego biznesu. Nie musi to jednak oznaczać całkowitego przejścia na handel detaliczny w sieci. Możliwe są również modele hybrydowe składające się ze sklepu tradycyjnego i sklepu internetowego. A wprowadzenie odpowiedniego oprogramowania biznesowego może również w dłuższej perspektywie zoptymalizować procesy i zapewnić przetrwanie sklepów w czasach wysokich oczekiwań klientów. Wprowadzenie oprogramowania ERP jest więc ważnym elementem każdej strategii cyfryzacji.
Oprogramowanie ERP dla sklepów: gospodarka magazynowa
W dalszej części chcielibyśmy przyjrzeć się bliżej niektórym ważnym cechom i funkcjom oprogramowania ERP dla sklepów. Nie rościmy sobie jednak prawa do kompletności. Należy również pamiętać, że każda firma ma ostatecznie indywidualne wymagania, które zawsze powinny być brane pod uwagę przy wyborze odpowiedniego systemu. Ważną funkcją oprogramowania ERP dla sklepów jest zarządzanie zapasami.
Przejrzyste zarządzanie zapasami
Umożliwia on sprzedawcom stacjonarnym śledzenie aktualnych stanów magazynowych. W wielu przypadkach możliwe jest również automatyczne powiadomienie przez system o osiągnięciu przez zapas danego produktu wcześniej zdefiniowanego progu i uruchomienie procesu zamówienia.
Moduł CRM w ERP dla sklepów
Kolejną ważną funkcją jest Customer Relationship Management; w skrócie CRM. To jest właśnie zarządzanie relacjami z klientami. CRM to także jedno z centralnych zadań każdej firmy. Moduły CRM w ramach oprogramowania ERP wspierają sklepy w różnych obszarach.
Połączenie stron internetowych
Jeśli np. sklep prowadzi własną stronę internetową, należy ją odpowiednio połączyć z ERP. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, gdy firma prowadzi również własny sklep internetowy. W ten sposób dane z poziomu zapasów mogą być udostępnione klientowi w czasie rzeczywistym na stronie internetowej. Kompleksowa analiza zachowań użytkowników na stronie internetowej jest możliwa dzięki połączeniu z systemem CRM. Pliki klientów mogą być wzbogacone o zapisane preferencje klientów, a leady mogą być przekazywane bezpośrednio do CRM – na przykład poprzez formularze online na stronie internetowej.
Połączenie z POS
Zwłaszcza w handlu stacjonarnym wiele kręci się wokół punktu sprzedaży; dosłownie punktu sprzedaży. W potocznym rozumieniu oznacza to wydajne, wspomagane oprogramowaniem kasy fiskalne, które znajdują zastosowanie nie tylko w handlu detalicznym, ale również w gastronomii. Tutaj jednak w odniesieniu do dodatkowego zakresu funkcji używa się określenia punkt obsługi.
Możliwości POS
Połączenie systemu ERP jako rdzenia infrastruktury informatycznej z systemem POS jest zalecane z kilku powodów. Z jednej strony umożliwia właścicielom sklepów obsługę programów lojalnościowych, takich jak punkty lojalnościowe, poprzez wykorzystanie kart klienta po stronie oprogramowania. Z drugiej strony, analizy – na przykład dotyczące często kupowanych produktów – są możliwe również w tym miejscu.