System ERP i CRM – który wybrać?
Oprogramowania komputerowe do prowadzenia i kontrolowania różnego rodzaju zadań w firmach czy też przedsiębiorstwach zyskują z roku na rok coraz większą popularność. Korzyści płynące z tego typu oprogramowania to przede wszystkim szybki dostęp do interfejsu aplikacji z każdego miejsca z dostępem do Internetu. Firmy najczęściej używają takich systemów jak ERP oraz CRM.
Systemy ERP
Systemy ERP to narzędzie, które pozwala przedsiębiorcom usprawnić wszystkie procesy w firmie. Ze względu na charakter pracy średnich i dużych przedsiębiorstw, zadania, które wykonuje każdy pracownik składają się na całościowy przebieg pracy. Z tego względu przydatny jest system ERP, który umożliwia wgląd do wszystkich procesów w firmie. Dodatkowo system pozwala gromadzić niezbędne dane do sporządzania raportów i analizy przedsiębiorstwa. Informacje te są dostępne dla wszystkich autoryzowanych użytkowników. Dzięki temu skraca się czas komunikacji między poszczególnymi działami firmy. Przy wdrażaniu systemu ERP warto zdecydować się na ten, który najbardziej odpowiada potrzebom naszej firmy. Dlatego przy wyborze warto sprawdzić systemy ERP – ranking, gdzie znajdziesz zestawienie najwyżej ocenianych narzędzi. Chociaż cena ERP wydaje się wysoka, to tak naprawdę pozwala zaoszczędzić dużą ilość pieniędzy. Dzieje się tak dlatego, ponieważ system ERP integruje wszystkie zaawansowane funkcjonalności dedykowane poszczególnym działom w firmie w jedno narzędzie. Z tego powodu przedsiębiorstwo nie jest zmuszone do inwestowania w dodatkowe oprogramowania. Dodatkowo system ERP cechuje duża wydajność. Nawet na sprzętach o niskich parametrach program będzie działać szybko i sprawnie. Wiedząc już czym jest system ERP warto przybliżyć drugie, niejednokrotnie uważane za bliźniacze, oprogramowanie usprawniające procesy w firmie. Jest nim system CRM, który równie często wykorzystywany jest przez przedsiębiorstwa w prowadzenia biznesu.
System CRM
Systemy CRM to programy, które służą między innymi do prowadzenia relacji z klientami biznesowymi. Posiadają różne funkcje. Może to być na przykład opcja wprowadzania informacji dotyczących rozmowy z klientem, czy też dodawanie kontaktów do utworzonego zadania. CRM posiada opcję tworzenia zadań i podzadań. Możemy w danym zadaniu określić odpowiedniego klienta, kontrahenta, a także załączyć określony dokument. Dzięki CRM firma może cieszyć się sprawnym obiegiem dokumentów. Program CRM jest zbudowany w oparciu o strukturę klient – serwer. Dzięki temu możliwe jest przesyłanie danych cyfrowych w dwóch kierunkach pomiędzy klientem, a serwerem. Informacje są na bieżąco aktualizowane. W dodatku każdy z pracowników w danej firmie może w tym samych czasie korzystać z tego samego modułu. Wystarczy tylko wykupienie większej ilości licencji dla modułu CRM. Oprogramowanie CRM działa zarówno lokalnie wewnątrz firmy lub też może być używane online. CRM działający w chmurze danych jest zaimplementowany jako gotowe oprogramowanie. Za pomocą interfejsu graficznego w przeglądarce internetowej możemy dosłownie z każdego miejsca zalogować się do programu i przystąpić do pracy. Tego rodzaju rozwiązanie świetnie sprawdzi się w czasie pracy zdalnej. Jest także idealne na handlowców, menedżerów, osób podróżujących w celu zdobywania kontaktów biznesowych.
Systemy ERP oraz systemy CRM to niezastąpione narzędzia usprawniające przepływ informacji oraz procesy biznesowe w firmie. Każdy z nich może zaspokajać inne potrzeby organizacji. Warto pamiętać, że oba narzędzia mogą się wzajemnie przenikać i uzupełniać.