Trade marketing – na czym polega? Specyfika i zastosowanie
Zgodnie z niestarzejącą się maksymą, „kto nie idzie do przodu, ten się cofa”. Nie inaczej jest w szerokiej i zróżnicowanej branży, jaką jest marketing. W związku z tym specjaliści sięgają po coraz to nowsze narzędzia, pozwalające na osiąganie wyższych zysków i zabezpieczenia już osiągniętych. Jedną z takim metod jest nowoczesny trade marketing.
Trade marketing to zespół działań marketingowych ukierunkowanych na wsparcie sprzedaży i utrzymanie dobrej relacji pomiędzy sprzedającym a klientem. Relacje te powinny przebiegać na płaszczyźnie win-win, czyli każda ze stron powinna być równie zadowolona.
Dzięki trade marketingowi można osiągnąć wzrost sprzedaży, ale nie tylko. Liczą się także takie aspekty, jak ekspozycja towarów w dystrybucji, sposób i rodzaj logistyki i magazynowania, utrzymywanie i ciągłe polepszanie relacji z klientami oraz pracownikami na niższych szczeblach. Innymi słowy trade marketing, będący dziedziną stojącą na pograniczu klasycznej sprzedaży i marketingu, zorientowany jest wokół rozwoju kanałów sprzedaży w nowoczesny i holistyczny sposób.
Trade marketing – na czym polega? Specyfika i zastosowanie
Trade marketing to zespół narzędzi i teorii opracowanych z myślą o każdym przedsiębiorstwie. Skorzystają więc z niego zarówno osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, przedsiębiorcy zatrudniający zaledwie kilku pracowników, jak i średnie oraz duże firmy.
Umiejętne opanowanie zasad trade marketingu nie jest proste, ale pozwoli każdej firmie na osiąganie lepszych przychodów poprzez szereg sposobów. Przede wszystkim liczy się analiza i opracowanie skutecznego kanału sprzedażowego. To kluczowy dla trade marketingu element, który w wielu przypadkach bez odpowiedniego dopracowania może dosłownie „pożerać” finanse firmy. Drugą bardzo ważną kwestią są mocno podkreślane relacje z klientem i kierowany przez dany podmiot przekaz marketingowy. Według badań to właśnie psychologiczny stosunek klienta do danej firmy ma największe przełożenie na korzystanie z jej usług lub zakup jej produktów.
Podsumowanie – czy warto skorzystać ze szkolenia z trade marketingu?
Wiele firm, jak i indywidualnych podmiotów, specjalizuje się w szkoleniach z trade marketingu. Przykładowo jedną z bardziej znanych firm szkoleniowych wyspecjalizowaną w tej dziedzinie jest TM360. Szkolenia prowadzi tam Roman Szymczak – uznany ekspert z dziedziny trade marketingu.
Każdy przedsiębiorca zyska na udziale w szkoleniu dotyczącym trade marketingu z prostej przyczyny – umożliwiają one bowiem zdobycie praktycznej wiedzy, która jest kluczem do zwiększenia dochodów i funkcjonowania firmy. Na szkoleniach nauczyć się można m.in. tworzenia stabilnej sieci dystrybucji, dostosowanej do specyfiki danej branży, sposobów na zwiększanie udziału własnego w rynku, zwiększanie sprzedaży produktów i przewagi nad konkurencją, sposobów na promowanie marek własnych i budowanie intratnej oraz pozytywnej relacji ze wszystkimi innymi podmiotami ze szczególnym uwzględnieniem klientów. Podsumowując jednym zdaniem – oczywiście, że warto się szkolić!